Wat is licentie/wedstrijdschaatsen ?

Licentieschaatsen is gericht op het beter en daardoor harder schaatsen.
De Diemer IJsclub biedt een compleet pakket aan trainings- en wedstrijdmogelijkheden aan voor alle wedstrijdschaatsers op clubniveau. Je kan er dus net zo hard tegen aan als je maar wil, op weg naar een nieuw persoonlijk, club-, baan- of wereldrecord.
Er wordt gezamenlijk getraind worden met de ijsclubs uit Abcoude, Baambrugge en Driemond in groepen van gelijk niveau met een ervaren trainer.

Jeugd Jeugdschaatsers met een E- of F-diploma kunnen op het rechte eind behoorlijk hard schaatsen en (bijna) de hele bocht "pootje-over". Voor het jeugdschaatsen zijn ze dan te groot, te oud, maar vooral te goed geworden. Op dat moment kunnen zij overstappen naar het licentieschaatsen.

De jeugdleden die dit jaar voor het eerst aan de trainingen mee gaan doen kunnen zich het beste inschrijven voor het trainingsuur op vrijdag van 18.10-19.15 uur. Je krijgt dan in een klein groepje training, die er op is gericht om (nog) beter te leren schaatsen.

Wedstrijden (jeugd)
Als deelnemer aan het jeugdtrainingsuur kan je ongeveer 20 keer per jaar meedoen aan wedstrijden over 100m, 300m, 500m of zelfs langer (als je iets ouder bent). De wedstrijden zijn op zaterdag- of zondagochtend-vroeg.
Wel dien je een wedstrijdlicentie te hebben. Deze is verkrijgbaar via de website van de KNSB.
Ook zijn er zo'n 10 marathonwedstrijden over 5 tot 12 ronden (afhankelijk van je leeftijd).

Met de wedstrijdrijders van de Diemer IJsclub proberen we ook af en toe naar een supersnelle overdekte ijsbaan te gaan (bijv. in Hoorn), om onze eigen records te verbeteren en te kijken of we al in de buurt komen van de wereldtoppers.

Jaarlijks organiseert de Diemer IJsclub een clubkampioenschap en er zijn klassementen voor wie de meeste Persoonlijke Records rijdt of het meest vooruit gaat.